POINT
OF SALE
PRODUCTIE

DIENSTVERLENING
HANDEL EN
LOGISTIEK

ONDERWIJS
OVERHEID
ORGANISATIE

EXACT
WE VOEGEN
UW BRANCHE
GRAAG TOE

"Tuincentrum Nieuwenhuijse: Ervaringen met de pilot van DigiAccess"

Tuincentrum Nieuwenhuijse is één van de bedrijven die een pilotversie van DigiAccess heeft gedraaid. Doel was vooral om het voorraadbeheer professioneler aan te pakken. Geen eenvoudige klus omdat de artikelen niet alleen worden afgenomen door klanten, maar ook een hoveniersbedrijf binnen de familie. Een onoverzichtelijke situatie. Bedrijfsleider Jacco Nieuwenhuijse legt uit hoe de pilot van DigiAcces hielp om één lijn aan te brengen.
 
Eén lijn aanbrengen
“We hebben het uiteindelijk gedaan om de voorraad bij te houden. Probleem is dat we er ook een hoveniersbedrijf bij hebben dat hier artikelen afneemt. En dat werd niet altijd even zorgvuldig genoteerd. Sinds de pilot worden ook de spullen die de hoveniers meenemen gescand aan de kassa. Daardoor kunnen we nu precies zien wat er is gebruikt en wat er is ingecalculeerd.”
Het aanbrengen van één lijn ging niet zonder slag of stoot: “Het is wel bewerkelijk dat je alle codes moet invoeren in het systeem. De dames van de kassa komen nog steeds dingen tegen die niet gecodeerd zijn. Maar dat is natuurlijk ook een kwestie van gewoon invoeren. Tot die tijd kunnen de caissières de artikelen en codes inzien via de kassa. Via de zoekfunctie kunnen ze het desbetreffende artikel opzoeken. Op barcode, artikelnaam of plantcode. Het probleem is dat als een artikel niet gelabeld is, je het op moet zoeken in een boek.”
 
Praktijkervaring
Nieuwenhuijse licht toe waarom zijn bedrijf besloot een pilot te draaien: “De timing was perfect. Om te beginnen waren onze kassa’s gewoon versleten. Belangrijker nog was dat we het voorraadbeheer professioneler aan wilden pakken. Elke winter staat er weer een heleboel onverkochte voorraad. We hadden al her en der geïnformeerd, maar dan hoor je bedragen van dertig tot vijfendertigduizend euro voor een computersysteem.”
November verleden jaar kregen we een uitnodiging van Perfection: ‘We zijn een nieuw programma aan het ontwikkelen, hebben jullie daar interesse in?” Zo’n pilotversie draaien leek ons wel aantrekkelijk. Het gaf ons gelegenheid om het uit te proberen voor de start van het seizoen in maart. Ook de kosten vielen mee. We moesten natuurlijk investeren in pc’s, scanners, kassalades en een labelrinter. Maar wat we hadden, was sowieso versleten. Op het gebied van software waren we alleen de kosten kwijt voor Remco, de medewerker van Perfection die alles hier heeft geïnstalleerd. Alles bij elkaar maar een paar uur. Vergeleken voor de nieuwprijs van zo’n pakket is dat niks natuurlijk.”
 
Tussenstand
Inmiddels heeft Tuincentrum Nieuwenhuijse aardig wat praktijkervaring achter de rug. Tijd om de tussenstand op te nemen: “De voorraad waar het eigenlijk om ging, staat er nog steeds niet in. Dat moeten we gewoon nog doen. Maar alle prijzen en codes zijn al wel ingevoerd. Het voordeel daarvan is dat alles via de kassa gescand kan worden. De voorraad gaan we pas invoeren als de hoveniers alles wat ze gebruiken consequent laten scannen bij de kassa. Ik ben druk bezig om ze op te voeden.”
 
Inzicht
“Nu alles langs de kassa’s gaat en gescand wordt, weet je in ieder geval de omzet die je draait. Je ziet ook welke producten hard lopen en welke niet. Je kunt elke dag een eindtotaal uitdraaien per product en per productgroep. Je ziet ook wat de exacte bedragen exclusief en inclusief zijn, en hoeveel de winstmarge is. Dat zijn allemaal pluspunten. Wat ik nog mis is een overzicht van de totale omzet per week. Maar ik denk niet dat het voor Perfection zo moeilijk is om dat opgelost te hebben tegen de tijd dat de officiële versie uitkomt.”
 
Integraal systeem
“Wat is mijn conclusie? Het is een totaal voorraadsysteem en een totaal kassasysteem. En het werkt perfect, want het is allemaal mooi aan elkaar gekoppeld. Zelf zijn we nog niet zover dat we de voorraad hebben ingevoerd, maar dat is een kwestie van tijd. Voorzover ik het kan beoordelen zit er een goede lijn in het systeem. Alle artikelen gaan weg zonder dat er iets fout gaat met kortingen en aanbiedingen. De kassa scant het gewoon. En dat voorkomt lange rijen. Ook een rekening maken is heel eenvoudig. Verder de extra’s, die zijn erg nuttig. Van de kassa krijg je een inkoopadvies als een artikel onder een bepaalde grens komt. Die grens kun je zelf instellen. Als je wilt wordt het inkoopadvies overgezet naar een inkooporder die automatisch kan worden verzonden. Zoals ik het nu zie, kun je er beslist voordeel uit halen. Het loopt allemaal veel sneller, je hebt minder derving en er wordt veel meer een strakke lijn getrokken. Zodra de officiële versie uit is, is ons besluit snel genomen.”

Tuincentrum Nieuwenhuijse
Grintweg 79
4401 ND YERSEKE
tel. 0113-572075
fax. 0113-573982
e-mail: tcnieuwenh@zeelandnet.nl
website: www.tuincentrum-nieuwenhuijse.nl

 

Oplossingsgebied: HelixPro 2005
Hoofdgebruikers: 2
Totaal aantal gebruikers: 4
Branche: Tuincentrum

HPE Silver PartnerWebsense Gold PartnerPlatform Outsourcing NederlandExact Certified PartnerVodafoneInnovaphone Authorized Reseller (iAR)APC Reliability Provider PartnerVeeam Silver ProPartnerNutanixRIPE NCCCitrix Silver Solution ProviderCisco Select Certified PartnerVMware Professional Solution ProviderHP Gold Client Virtualization Specialist