ICT Blog: Joost Arnold: Het Internet der Dingen (IoT)

Het Internet of Things gaat de wereld om ons heen radicaal veranderen. Het sluipt onze wereld binnen zowel in ons persoonlijke als in het zakelijke leven. Het McKinsey Global Institute voorspelt dat er in 2025, wereldwijd, 11 biljoen dollar via het Internet of Things zal worden gegenereerd. Wanneer we nadenken over de toekomst van IoT zijn er een drietal aspecten die een grote rol zullen spelen.


Bedrijven zullen IoT oplossingen snel gaan implementeren.
Het zal zorgen voor kostenreducties, hogere productiviteit en toegang geven tot heel nieuwe markten.
Verzekeringsmaatschappijen kunnen met het IoT gegevens over de levensstijl, de gewoonten, de gezondheid en het rijgedrag verzamelen. Gestolen auto’s zullen gemakkelijk kunnen worden teruggevonden. Inbraak alarmering zal vele malen efficiënter worden en mensen kunnen worden geholpen om gevaarlijke situaties te voorkomen.
Eigenaren van bedrijfspanden zullen IoT toepassingen omarmen om bewakingssystemen efficienter te maken. Daarbij kan het gaan om de bewaking van de luchtkwaliteit, het sluiten van ramen en deuren of het automatisch doven van verlichting en verwarmingssystemen. Allemaal zaken waarmee kosten kunnen worden gereduceerd.
Onderhoudsbedrijven gaan, via het IoT, signalen van onderdelen krijgen die mankementen gaan vertonen en aan vervanging toe zijn. Dat leidt tot betere dienstverlening en de klant zal minder storingen gaan ervaren.
Leveranciers van gebruiksartikelen zullen het IoT gaan gebruiken om op tijd te kunnen leveren en direct te factureren. Denk hierbij maar aan de printer die zelf aangeeft dat de toner bijna op is. De lijst met mogelijkheden is vrijwel eindeloos.

Veiligheid is een belangrijke zorg.
Wanneer er steeds meer apparaten via IoT verbinding zullen hebben wordt het risico op hackers en cybercriminaliteit groter. We hebben de angst hiervoor ook gezien bij Cloud Computing en hebben inmiddels geleerd dat die angst langzaam zal verminderen mits deze goed wordt geadresseerd.
Consumenten maken zich veel eerder zorgen over het verlies van privacy. Tegelijkertijd zien we dat het gebruik van social medio nog altijd enorm stijgt. Ook voor het IoT geldt dat gewenning en het behalen van persoonlijk voordeel belangrijk zijn om de zorgen omtrent privacy deels weg te nemen.

Het gaat allemaal om Big Data.
Het Internet iof Things zal op grote schaal data creeren welke naar centrale applicaties gestuurd zal worden. Vandaar zal relevante data verder worden gebruikt en verstuurd. Logischerwijs zijn er nu al bedrijven die er hun corebusiness van maken deze data te verzamelen en te verwerken om daarin een monopolistische status te verwerven.

Lees het volledige bericht via: ICT Advies IoT

HPE Silver PartnerWebsense Gold PartnerPlatform Outsourcing NederlandExact Certified PartnerVodafoneInnovaphone Authorized Reseller (iAR)APC Reliability Provider PartnerVeeam Silver ProPartnerNutanixRIPE NCCCitrix Silver Solution ProviderCisco Select Certified PartnerVMware Professional Solution ProviderHP Gold Client Virtualization Specialist