3 jaar digitalisatie in 3 maanden. Wat nu?

3 jaar digitalisatie in 3 maanden. Wat nu?

 

omslagfoto

Niets komt in de buurt als een wereldwijde crisis om innovatie aan te wakkeren, toch?
Het jaar 2020 stond voornamelijk in het teken van transformatie voor vele, al dan niet alle organisaties in Nederland. Vandaag, op dag van de telecommunicatie, blikken wij als IT onderneming terug op een jaar vol met nieuwe ervaringen en kijken we vooruit op hetgeen digitale transformatie voor ons kan betekenen.  

 Digital transformation

Fast & Furious

Een jaar geleden was digitalisatie vooral een kans voor organisaties om hogerop de ladder te klimmen. Digitale transformatie had oneindig veel mogelijkheden voor organisaties, van klantervaringen tot operationele successen. Ondernemers en bestuurders erkenden dat wanneer ‘digitaal' in zijn volle potentieel werd toegepast, het resultaat een data gestuurde, flexibele, klantgerichte en vooral toekomstbestendige organisatie vormde.

COVD-19 onderbrak deze dialoog en duwde organisaties en hun leiders in onbekende wateren. Plotselinge beslissingen over digitaliseren werden geforceerd, om een volledig op afstand werkend platfrom mogelijk te maken. In slechts enkele maanden transfromeerde geheel werkend Nederland. Een transformatie welke normaal jaren in beslag zou nemen. 

 

Digitale transformatie in 2021

COVID-19 heeft digitalisatie getransformeerd van een ‘nice to have’ naar een zekere ‘must have’. Digitale transformatie is in 2021 niet meer weg te denken uit de markt. Als IT-dienstverlener zijn vele flexibele en schaalbare technologische voorzieningen onmisbaar geworden. Onderzoek van Boston Consulting Group geeft aan dat maar liefst 83% van de organisaties hun digitale transformatie gaat versnellen. 

Tegenwoordig vormt de Nederlandse digitale infrastructuur de drijfveer voor digitalisering, banen en economische groei. Denk hierbij aan datacenters, netwerken en clouddiensten. Digitale transformatie moedigt organisaties aan om nieuwe technologieën in te voeren om hun klanten en medewerkers een hogere toegevoegde waarde te kunnen bieden. Echter brengt de snelle ontwikkeling van compute- en communicatietechnologieën ook veranderingen met zich mee. Tijdelijk concurrentievoordeel neemt de plaats in van duurzaam voordeel en plannen is aan de kant geschoven voor organisatorisch leren.

Het moge duidelijk zijn dat technologie niet het enige aspect van digitale transformatie is. Om digitale transformatie te doen slagen, zijn organisaties het meest afhankelijk van de menselijke factor. Als organisatie is het belangrijk een samenhang te creëren, waarbij beide de klant en de medewerker centraal staan. Het vinden van die balans vormt voor elke organisatie de succesformule voor digitale transformatie.

“Digital transformation is about people first, not technology”

 

 

Van digitale transformatie tot een digitale evolutie


Hoe is het in 2021 voor organisaties mogelijk om hun digitale transformatie te accelereren?

Het antwoord zit hem in een zogeheten bionische aanpak. De perfecte cocktail van technologie en menselijke vaardigheden. Zo’n aanpak gebeurt niet van vandaag op morgen. Een stapsgewijze, kosten effectieve en duurzame strategie is de weg naar een succesvolle transformatie. Bionische organisaties zijn beter in staat om te bloeien in het licht van verandering en onzekerheid. 

Experimenteren en innoveren met digitale oplossingen dient het uitgangspunt te worden van de organisaties van de toekomst. Zij moeten hun eigen digitale strategie bepalen en het innovatiespel beginnen te spelen volgens de regels van vandaag. Met de juiste strategie komen zij sterker, wendbaarder en klantgerichter uit de strijd. 

Embrace digital

Het probleem: veel organisaties dichten bij ‘wijze van spreken’ alleen de lekken. Ze pakken de digitale problemen aan die nodig zijn om te overleven, maar zijn nog niet klaar met een totale digitale transformatie. Ze blijven zitten met een lappendeken van analoge- en digitale oplossingen/processen welke niet of nauwelijks samenwerken.

Organisaties die digitale transformatie omarmen ervaren dan ook ongekende voordelen in tegenstelling tot diegene welke achterblijven:

  1. Klantvoordeel
    Aan het hart van de gehele digitale transformatie ligt het verlangen de klant beter te bedienen. De moderne klant verwacht eenvoud. Het bieden van digitale oplossingen maakt het leven van de klant makkelijker en het maakt de organisatie aantrekkelijker voor potentiële klanten. Het allerbelangrijkste is misschien wel; het houdt jouw organisatie relevant. 
    Hoe blijf je dan telkens een stap voor op de rest? Het is geen magie, maar statistiek. Data en software maken het mogelijk om verschuivingen in de vraag op te sporen en nieuwe behoeften van klanten aan het licht te brengen.

  2. Flexibiliteit en schaalbaarheid
    Aangezien het digitale landschap voortdurend evolueert, moeten organisaties bereid zijn om zich aan te passen en snel te innoveren. Een digitaal geoptimaliseerde organisatie maakt gebruik van gegevens gestuurde inzichten om sneller beslissingen te nemen en sneller te reageren. Zij hebben een ingebouwde culturele flexibiliteit om zich aan te passen en op elk moment van koers te veranderen.

  3. Wendbaarheid
    Door het gebruik van moderne BI-oplossingen zijn gedigitaliseerde organisaties in staat de grote stroom aan datagegevens te verwerken en onmiddellijk inzichten te verwerven. Ook de interne werking loopt hierdoor op rolletjes. Medewerkers werken al op afstand en leggen voornamelijk de focus op het gebruik van samenwerkingstechnologie.

  4. Security voordeel
    Het is van cruciaal belang dat in de ontwerpfase van digitale transformatie-initiatieven rekening wordt gehouden met cyberbeveiliging en andere risicofactoren, zodat het nieuwe gedigitaliseerde proces het algemene risicoprofiel van de organisatie niet verzwakt. Organisaties die de digitale transformatie ondergaan zijn beter voorbereid op en weerbaarder tegen de wildgroei van cyberdreigingen in de huidige omgeving.

 

 “While fast and furious is the name of the game when it comes to digital innovation, fast and frantic can lead to mistakes.”

 

Wat wil jij bereiken met digitale technologie dat vandaag nog niet kan? Welke probleemgebieden wil je oplossen? Welke waarde wil jij klanten bieden die de huidige processen en technologie niet mogelijk maken?

In wezen gaat het bij digitale transformatie om het gebruik van moderne, digitale oplossingen om efficiëntere, data gestuurde manieren te vinden om zaken voor elkaar te krijgen op elk niveau, met een positieve impact op de bedrijfsvoering en de dienstverlening. Benader het digitale transformatietraject strategisch met jouw einddoelen in gedachten. Bepaal vervolgens jouw route om daar te komen.

 

 

 

Cisco - MerakiCitrixExact SoftwareHPEMicrosoftVodafone Ziggo